Perkahwinan Syafiq 16 Tahun Dan Yana 14 Tahun (Foto+Video)

| July 25, 2012

Melayukini.net – Perkahwinan Syafiq 16 Tahun Dan Yana 14 Tahun | Kini tersebar luas mengenai perkahwinan antara  Syafiq dan Yana budak berusia 16 tahun dan 14 tahun yang menggemparkan negara ini. Ramai yang membuat kesimpulan bahawa kahwin pada usia sebegini adalah sangat terburu-buru. Pelbagai soalan timbul bagaimana adik ini ingin menyara dan fokus kepada pembelajaran jika sudah berkahwin pada umur muda. Jika dipandang dari aspek dan sudut agama, ianya adalah dibenarkan sama sekali kerana dapat menghindari maksiat. Apapun, kita patut puji sikap adik Syafiq yang berani ambil risiko dan mendirikan rumah tangga walaupun umur  masih mentah. Boleh tonton video di atas.

Melayukini.net- Ramai yang memberikan kritikan dan ada juga yang memuji tindakan keluarga kedua-dua pihak. Namun bagi admin, ia satu tindakan yang harus dipuji kerana remaja pada zaman ini amat mudah terdedah dengan perkara-perkara yang negatif.  Perkahwinan boleh disegerakan. Lagipun jika mereka kahwin di awal usia, sudah tentu ibu bapa mereka bersedia untuk memberikan bantuan dari segi kewangan.

P.S. I – Gambar Restoran Hello Kitty di Korea
P.S. II – 7 Taman Tema Terpelik Di Dunia!
P.S. III – Gambar Tasik Ais Gergasi Di Planet Marikh

Sumber: Melvister | Koleksi Berita Informasi Melayukini.net

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Carian kata kunci paling popular:

  • usia|InformasiMelayuKini|PortalBeritaPelik Menarik DanLucuMalaysia
  • Kawin umur 16
  • syafiq 16 yana 14
  • remaja 15 tahun berkahwin
  • perkahwinan paling muda
  • pengantin paling muda di malaysia
  • kisah kahwin muda syafiq dan yana
  • gambar perkahwinan syafiq dan yana
  • cerita lucah 16 tahun
  • blog remaja kahwin awal

Tags: , , , , , , , , , , , , , ,

Category: Fakta dan Informasi

About the Author ()

Dunia ini ibarat pentas. Kita adalah pelakonnya. Maka berlumba-lumbalah beramal supaya hidup bahagia di dunia dan akhirat.

Comments (17)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. Zam Rusli says:

    Mudah2an Allah melindungi merahmati dan merestui kedua2 mempelai..dan berkekalan hingga ke ahkir hayat mereka…
    AMiin,…

  2. sudugarpu says:

    gua ase xsalah pon depa ni kawin awl.. lg elok dapat elakkan dr maksiat.. kawan lame2 pn watpe? pada kakak2 abg2 yg dok memilih nak kawin tu contohi la depa ni.. wlaupun usia muda tp gua ase depa masing2 leh blaja utk terima seadanya pasangan masing2.. peace..

  3. ayu says:

    ok la tu. yg penting diorang matang n tau ape yg diorang buat sbb diorang ade tanggungjawab besar kelak…

  4. aLoy says:

    tahniah! moga berkekalan hingga akhir hayat buat adek dua orang nih.

  5. valatery says:

    semoga berkekalan hingga ke akhir hayat…. AMIN.
    may ALLAH bless you all…

  6. raja pengalaman says:

    macam mane nk skola??? bukan perlembagaan kate xley kawen ke kalo bersekolah,,
    ya,,,hukum syariah x salah,,,x dose malah harus dipuji,,satu tindakan yang muia,,,
    tetapi,,,,,hmmm,,,, realitinye…duit,,pelajaran,,kerja,, hmm,,
    jgn samekn sekarang dan dulu,,,lain sgt2,,btw,,sy doakan pengantin xdk masalah,,,dan mudah2han bahagia ke akhir hayat,,amin.

  7. iqbal says:

    Ya Allah,bukakanlah pintu hati kedua ibu bapaku untuk membenarkan aku berkahwin secepat mungkin. Dugaan sekarang sangat hebat. Sesungguhnya aku berasa iri hati terhadap kedua pasangan ini kerana telah berjaya menutup fitnah maksiat pada usia yang muda :'(

  8. Sitisoleha says:

    Tahniah adik2 nie yg berani menghadapi rintangan susah senang brsame..sy sokong pasangan muda brkawin awal..tpi sy trtanye2 pulak..klu wife dia mengandong mcm mn nk g sekolah..ke atau xnk mengandong dlu..mff brtanye k..tpi aku s0kong kamu k, 2 brmakna org tua adik2 syg kamu semua k…sbr je la org yg busuk hati kate x setuju dan c0mment mcm2 k..g0d luck and take care..askum!

  9. haritzer says:

    Bila Islam itu dijadikan panduan hidup.

  10. nick_76 says:

    unspeakable…..

  11. kopekemilo says:

    semoga pasangan ini panjang umur n murah rezeki..

  12. rifah marjan says:

    amin.semoga berkekalan,namun kahwin pada usia muda terutama wanita,umur 12-15 tahun akan mengundang keturunan/genetik down syndrom..ibu akan menjadi gen..luarbiasa..atau carrier.

  13. isabella says:

    SWeet,, kawin awl mmg dgalakkan.. sm0ge bhagie smpai ke syurga.. aminn..

  14. chenta cudbury says:

    tahniah pada adeq b’dua.. ala.. ta slah kalaw skowla pown.. ngandung pown.. anak toe sah taraf.. bleyh jdy sifu akak neyh..

  15. sifu says:

    terlalu muda utk berkahwin. tp tu dh jodoh diorg. org bina masjid, kita patut sokong. jauhkan diri dari maksiat. aku pn kahwin muda jgk dulu. blm keje pn. dpt ank, pn tgh belajo kt u lg. mula2 susahlah sikit gak tp skrg dh senang banyak. Alhamdulillah… Mudah2an pengantin baru ni berbahagia hingga ke akhir hayat.

  16. Shila says:

    Semoa berkekalan keakhir hayat.
    Kita pun tak boleh nak menghalangnya sebab dah pun berlaku. Tapi rasanya perkara seperti ini tidak berlaku di bandar2 besar. Mungkin diluar bandar. Apa2 pun, moga mereka dapat dan akan mempertahankan rumahtangga mereka hingga akhir hayat.

  17. boie al-wajdi says:

    Al-hamdulillah…..sekarang dah tambah tanggungjawab kedua2nya…tanggungjawab kt pula mendoakan semoga mempelai berkekalan sehingga ke hembusan nafas yang terakhir…berbahagia dan perlu ingat,jangan sesekali abaikan pelajaran…biar perkahwinan ini menjadi pendorong untuk terus berjaya di masa depan…..