Subhanallah! Ular Berkaki Empat di Malaysia

| February 10, 2012

Melayukini.net – Subhanallah! Ular Berkaki Empat di Malaysia | Kalau sebelum ini, seekor ular pelik berkaki dua telah ditemui di negara China (LINK), kini seekor ular yang lebih kurang sama iaitu seekor ular hitam yang bersaiz kecil telah dijumpai mempunyai 4 kaki di sebuah tempat di Malaysia. Ular pelik yang mempunyai panjang 10cm itu telah ditangkap hidup-hidup dan kini berada dalam sebuah makmal di sebuah universiti tempat untuk kajian lebih lanjut. Di bawah merupakan gambar ular pelik berkaki empat yang telah ditangkap tersebut. (Nota: Ada orang kata ini bukan ular. Kalau bukan, apa dia? Yang pasti bukan ikan keli gergasi ni la kan (LINK)).








Sumber Gambar: Selangor2u | Layari Berita Luar Biasa yang Menarik Informasi Malaysia Kini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Carian kata kunci paling popular:

  • ular tikar
  • foto ular tikar

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Category: Luar Biasa dan Pelik

About the Author ()

"Bacalah dengan menyebut nama Tuhanmu yang menciptakan." (Surah Al-‘Alaq 96: 1)

Comments (76)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. qayzura says:

    Dari pengalaman aku ni bkan ular la bek, ni anak mengkarung.. Hahaha.. Serius bro, ni mmg anak mengkarung..

  2. aleen_aziz says:

    nih bukan ular laa..penah nmpk kt umah..die kecik jerk tp geli nk pegang..lupe la org panggil mende nih ape..:))

  3. ejad says:

    mse kecik lu slalu jmpe natang ni. pastu men2 ngan die. ni bkn ular ni. spesis bewak gak ni. heheh

  4. kama says:

    mengkarung la…adoii…mmg klo tgk mcm ular, tp ada kaki….x bahaya pn…

  5. sLalu je jumpe menatang ni..
    ia spesis mengkarung kot bkn ular…

  6. annie_ann says:

    ni cicak kobeng la….hahaha

  7. zul says:

    Aku slalu nampak ular ni masa dlm tahun 90-an time2 banjir kat penang.. cara bergerak ular ni di atas permukaan air mmg sebijik macam ular, bergerak dlm bentuk “S”.. ni pastinya bukan spesies cicak sbb bergerak mcm ular..

  8. Apit says:

    ni bukan ular la… aku selalu sgt jumpa kat belakang umh aku. maklumlah hutan sikit blkg umh ni. org kmpung la katakan. :)

  9. a6 says:

    ni mengkarung la bro ~

  10. abu says:

    admin pon tertipu..skali ngan universiti pon same..ni bukan ular..dl mase kecik2 slalu je jumpe..

  11. Ramai cakap natang ni mengkarung. Tapi bila aku tengok kat youtube pasal mengkarung dan anaknya, lain ngan yang ni..Entah la…

  12. pakngah pali says:

    ni mengkarung. org kedah panggil mengkarung. xtau org negeri len panggil apa. spesis yg xda bisa. kalu org putih panggil salamander. tp jenis yg berdarah sejuk sebb tu dia bersisik dan licin. dan salamander mmg mempunyai muka seperti ular. ada jugak salamander yg berbisa. mcm katak laa. katak pon ada yg xda bisa dan ada yg berbisa. yg pasti ni bkn ular. adoii.

  13. ZaiDi says:

    banyak je natang ni bawah celah batu.

  14. hau kito says:

    ni megkarung la….aku penah jumpa kat rmh aku…..

  15. hau kito says:

    ini anak mengkarung la der…….

  16. jwan says:

    ni bukan ular la … aduii..

  17. epit says:

    macam pnah nmpak…tpi yg aq nmpak uh wane merah….

  18. mira says:

    ni bukan ular lha ini mengkarung lha

  19. unknown says:

    mengkarung ekor pendek , tapi ni panjang , tapi sah bukan ular ,

  20. ACE says:

    ni es x prnh jumpe mengarung la ni…bab tu la mengkarng dipanggilnya ular…

  21. lelaki sejati says:

    salamandir la menatang ni…

  22. mat ghani says:

    hahahahahaha……sumbak molek,,karung ngn ular pom tukar..penat demo boh..

  23. roza says:

    kne tgk jugak..kalau die bergerak secara “S”..mmg ula la..mungkin ni jenis naga..hahahah…
    #kidding..:P

  24. Nur says:

    ni bukan mengkarung ker?? yang suka duk bawah tikar getah … ermmm~~

  25. Nur says:

    hahaha..mengkarung kan =))..

  26. nana says:

    bkn ular la…belakang umah saya ada je binatang ni..mmg kecik pown

  27. jacklizzard says:

    apela korang ni..admin ni pun nak gempak je..natang ni biasa je jumpe kot…berentila memfitnah binatang2 ni….

  28. nurhusna balqis bt nazarudin says:

    itu bukan ular itu mengkarung.

  29. nurnajihahsofia says:

    sy pnh jmpe kt semak dkt umah..
    sy ase mmg bkn ular la..

  30. enzo_k27 says:

    ni salamander or mengkarung… slalu jumpe kecik2 dlu.. paling pnjang pnh jumpe dlm lebih 2 meter.. mula2 ingt kayu buruk. skali die lari lg laju dri ular.

  31. azhar says:

    dulu masa kecik eku penah jumpa gak makhluk ni… kat umah nenek aku

  32. azhar says:

    penah jumpa.. kat umah nenek aku…

  33. Anastasia says:

    ini biawak lah!! bukan ular… itu pun nak kecoh…

    tak pun, mungkin mak ular kawen dengan bapak bewak… ada lah anak bewakular… xD

  34. salsabila says:

    ni mesti ular buat projek ngan mengkarung, last2 kuar anak mereka cam gini…

  35. adham says:

    nie sejenis cicak ler… tpi aq lupe ape nme nyer…

  36. qimi says:

    la… ni mengkarung la…..

  37. eSouL says:

    btol2.. mengkarung ni tot!! wa slalu nmpak kat kebun.. cume plik nyer, dia ni spesis african!! warna gelap..

  38. matpali says:

    Ini spesis Salamander la.

  39. shezone89 says:

    penah tgk la menatang neh.kucing ak penah bwak balik umah dlu. tapi xtaw plak di kira spesies ular ke ape.ase dlu mak ak ckap neh anak mengkarung

  40. dina says:

    ni bukan ular, ini mengkarung, mengkarung ni banyak spesis… ni salah satu spesis yg terdapat di malaysia

  41. bobmarley says:

    dulu2 ada la 34 kali terjmpa. ni bkn ular ni SALAMANDER (spesies mengkarung kot, agaknya…) kalau tak silap aku..

  42. soaffie says:

    INI ANAK MENGKARONG, SELEPAS MENETAS MEMANG MACAM TU, LEPAS TU BARU DIA TUMBUH KAKI BELAKANG DAN DEPAN. HARAP HANTAR GAMBAR YANG BETUL-BETUL. JANGAN MENUNJUKKAN KEJAHILAN KITA, SALAM

  43. illu says:

    ni adelah sejenis mengkarung

  44. daa says:

    sapa kata ini ular ..ini stu jnis bntg je tp jrg jmpa klau dlm dusun durian pon ade…org yang x pernah nmpak org tu kta ular ade kki je.
    kaki

  45. so-sakkuna says:

    hahahaha…. buat kecoh.. menatang mengkarung tuh.. ank dia cmtu laaa…. nnt besar hampa tunggu tgk… saintis university pa tak kenai mengkarung mai jmp aku…

  46. Lee says:

    ini nama dia mengkarung

  47. Bizzy says:

    Ini bukan ular,ini jenis Mengkarung(Three Toed Skink Lizard).. Skink yang tak berkaki pun memang wujud.. Mengkarung yang macam ini selalu dijadikan Exotic Pet.. saya sendiri pun ada banyak jenis mengkarung belaan dirumah.. dari yang besar,hingga yang ekor panjang…

  48. Tension dgn penulis2 bongap says:

    ini namanya salamander…..adoila…awatnya la korang ni….p tgk animal planet la…..

  49. anita says:

    kalu ikutkan pengalaman sy yg sebagai anak jati kg bendang ni..ini bukah sejenis ular…TP ANAK MENGKARUNG…anak mengkarung menetas tanpa kaki…kemudian, ia akan tumbuh kaki lah…lama2 dia besar lh mengkarung..ekor lama2 akan jd pendek…