Wow! Gambar Ikan Bawal Gergasi Terbesar Dunia

| October 12, 2011
 

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Memang besar gila ikan bawal yang besar dan pelik ni. Cuba bayangkan ikan bawal yang kita selalu makan jika dibandingkan dengan ikan bawal 270kg yang ditangkap di Alaska (bahagian Norway) ni. Macam bumi dan langit. Kalau dapat masak ikan bawal gergasi ni, boleh jamu 50 orang makan kot. Ke lebih? Memang dasyat betul ikan-ikan di lautan Atlantik ni. Kalau baca dalam perincian di bawah, harga seekor ikan bawal gergasi ni selepas diconvert ialah lebih kurang RM10000. Gila ke apa? Sedap ke? Gambar ikan bawak gergasi ni ada di bawah. P/S: Dunia ini terdiri dari 70% laut dan 30% darat. Sedangkan darat pun tak habis kita jelajah, ini pula lautan. Banyak lagi makhluk Allah di lautan yang masih menjadi misteri hingga ke hari ini.



A retired policeman battled for three hours to catch a halibut weighing a whopping 38.5 stone to claim a world record. The super flat fish was so big that at one point Reinhard Wuhrmann’s rod snapped in two as he was tried to snare the creature off the island of Senja in northern Norway. The 62-year-old and two others were only able to haul it onto their boat after tying a rope around it when it came alongside.

The 8ft 3in Atlantic halibut tipped the scales at just over 540lb – smashing the previous world record by an impressive 58lb. It would have sold for about £2,500 at a British fish market and made about 1,000 fillet portions. A good quality fish restaurant can charge £25 for a halibut main course, meaning the record fish could have realised a value of £25,000. Despite being very tired after catching the halibut, Mr Wuhrmann still went through with a bet to shave off his beard the men had previously made for netting the biggest fish.

The biggest Pacific halibut caught was by Jack Tragis off Alaska in November 1996 with a 459lbs fish. Atlantic halibut – Hippoglossus hippoglossus in Latin – is among the largest bony fish in the world. Their native habitat is the northern Atlantic, from Greenland to the Barents Sea and as far south as the Bay of Biscay.

They can reach up to 15ft in length, weigh up to 700lbs and can live for 50 years. Their diet is usually other fish like cod, haddock and herring although they do face predation from seals and the Greenland shark.

Sumber: Bnbs UK via Redrif

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Carian kata kunci paling popular:

  • fto ikan bwal ular terbesar
  • ikan bawal terbesar
 

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Category: Luar Biasa dan Pelik

About the Author ()

"Bacalah dengan menyebut nama Tuhanmu yang menciptakan." (Surah Al-‘Alaq 96: 1)

Comments (17)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. ammboi says:

    besornya..
    x lalu aku nak mkn.. :)

  2. yang ko makan burger fillet McD tu dari ikan ni lah..dipotong kecik2 dagingnya. Nyummie :)

  3. luqman hakim says:

    dtg copy paste article ini

  4. boleh tapi kena buat proper kredit. Thanks.

  5. SALIMI TALIB says:

    INI BUKAN IKAN BAWAL….TP ORG PANGGIL IKAN SEBELAH LA….

  6. hahaha mana aku tau namanya ikan sebelah..nampak macam bawal je.. aku nak namakan ia bawal alaska. boleh? hehe…

  7. kip says:

    bkan ikan bawal la.. halibut tu kan.. kat mesia kite panggil ikan sebelah..
    http://en.wikipedia.org/wiki/Halibut

  8. nan says:

    ini bukan bawal daaa…ini ikan sebelah…

  9. anak emak says:

    mak aku kata ikan sisa nabi

  10. asds says:

    sedapnyer

  11. Narongpair says:

    Ini Halibutla brader @ ikan sebelah dah macam metro pulak

  12. Shawal says:

    Gediknya.

  13. VINCENT FWO says:

    NI BUKAN IKAN BAWAL NI IKAN SEBELAH ATAU TOGOK ATAU SISA NABI

  14. Gewang Sang says:

    ni bukan ikan bawal… ni ikan sebelah namanya… memang betul ader saiz besar macam nih… tak ada apa yang pelik pun…

  15. jul says:

    tu bukan ikan bawal tapi ikan sebelahh hahahahahah ingatt kan tau sama ikan…………

  16. irwan says:

    maaf… ini bukan spesis bawal….. ini spesis ikan sebelah…. dan ianya boleh mmbesar sehingga 300kg.. klu ada yg tringin nk rasa ikan ini bertandang lah di THE MANHATTAN FISH MARKET di seluruh Malaysia…. menu ikan ini ada di sediakan….

  17. dari posisi matanya ia sejenis ikan sebelah, orang pantai timur kita panggil ‘togok’ (ikan kegemaran saya isinya putih), Ikan ini memang boleh mencapai besar hingga 20kg atau lebih, tapi kalau 250kg memang luarbiasa.