Awan Aneh di Angkasa yang Pelik

| June 11, 2010
 

Mungkin ramai kata apabila melihat kejadian awan yang aneh dan luar biasa ini mengatakan ini merupakan awan yang telah diphotoshopkan oleh pakar-pakar photoshop. Tapi aku katakan tidak. Kejadian awan aneh dan luar biasa seperti ini sebenarnya banyak berlaku di Eropah dan United States. Pengalaman aku dulu-dulu belajar di luar negara, selalu juga sahaja terlihat awan-awan seperti ini. Kalau tak silap aku, awan-awan aneh dan ganjil seperti ni hanya akan muncul atau berlaku apabila musim sejuk datang. Tak silap aku la. Korang masih tak caya lagi ke tentang awan ganjil di angkasa yang pelik ini? Orang kat negara-negara maju panggil awan ni sebagai “mammatus“. Aku pun taktau apa maknanya. Korang gi la baca sendiri artikel kat bawah ni tentang awan aneh di angkasa ni, Senang kan? Apa-apa pun, tiada yang mustahil bagi Allah. Allah boleh jadikan apa sahaja dari sekecil-kecil zarah hinggalah sebesar-besar angkasa lepas. Semoga iman kita boleh bertambah dengan melihat bukti keagungan Allah Taala. InsyaAllah.

awan aneh
awan aneh

The shapes one sees in cloud formations can be as revealing as an inkblot test which is why there’s something undeniably Freudian about calling these clouds mammatus clouds or “breast clouds.”

Forming under the main body of other cloud types, mammatus clouds are pockets of air and water caught in another storm’s down draught. Mammatus are often called “supplementary clouds” as they are not clouds in their own right. They are usually paired with cumulonimbus thunderclouds and can indicate severe storms and tornados. Cumulonimbus clouds contain the ice crystals which frequently produce hail stones and torrential rain. Here in the United States, mammatus clouds are often seen during warmer months in the midwest or back east. But they can be found all over the world. Mammatus may be smooth or lumpy and may be opaque or semi-transparent. The phenomenon lasts no more than five to ten minutes.

Sumber: Reddit.com dan Treehugger

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Tags: , , , , , , ,

Category: Luar Biasa dan Pelik

About the Author ()

"Bacalah dengan menyebut nama Tuhanmu yang menciptakan." (Surah Al-‘Alaq 96: 1)

Comments (5)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. karyait says:

    Aku pernah lihat dan rakamkan gambar awan ini, berlaku pada satu petang sebelum senja, beberapa tahun lepas. Masa keluar rumah dongak ke langit, peliknya awan ini macam lukisan. Lihat link ini:

    http://blogkaryait.wordpress.com/fotografi/alam/

  2. CANTIK NYA. INILAH KEAJAIBAN TUHAN. WALLAHHUALAM

  3. sue47636 says:

    salam…..baru2 nie bulan jun saya ade balik kg ke kedah,dlm perjalanan ..tetiba ada segumpalan awan yang menulis nama ALLAH dalam bahasa Arab..terkejut saya…hampr 5 minit jgk..saya tgk…..bukan itu saje…no 1 JGK DAPAT DILIHAT WAKTU SENJA….tak sangaka..saya..besar beyul kekusaan ALLAH…….SUHANALLAH…….

  4. M.H.M says:

    Salam Sue. Kalo ada amik gambar semasa kejadian itu..bolehla send kat saya – arena84 at yahoo dot com

    [WORDPRESS HASHCASH] The poster sent us ’0 which is not a hashcash value.

  5. It’s so funny that so many people are complaining about an event