Jumlah Penduduk Cina di Malaysia 2010

| February 21, 2010

Kalau dahulu aku dah bagitau tentang jumlah penduduk India di Malaysia iaitu hanya seramai 1.8 juta orang. Kebanyakkan orang berfikir yang jumlah penduduk India di Malaysia ramai tetapi tidak. Kali ini, bagaimana pula dengan orang Cina yang kebanyakkan mereka banyak kita dapati mendiami pekan-pekan dan bandar-bandar. Adakah jumlah mereka mengatasi atau berkurang dari jumlah pendatang asing di Malaysia?

Berdasarkan sumber yang boleh dipercayai dan terkini tahun 2010, jumlah penduduk Cina di Malaysia ialah seramai 7.5 juta orang. Jumlah ini merangkumi kira-kira 28% daripada jumlah penduduk di negara Malaysia yang tercinta ini. Kebanyakkan daripada mereka bercakap bahasa Hokkein dan Hakka, diikuti oleh Kantonis. Tetapi perlu diingat, jumlah ini tidak termasuk jumlah pendatang asing yang datang ke Malaysia. Siapa kata takda? Kalau nak tahu, ramai gak penduduk asal China berhijrah ke bumi Malaysia ini tanpa kita sedari. Kalau ada korang jumpa orang Cina yang tak reti cakap bahasa Melayu tu, kemungkinann besar depa ni mai dari China tanpa pengesahan sah dari jabatan imigresen. Aku asyik dok cakap pasal pendatang tanpa izin je, berapa jumlah mereka sebenarnya? Nanti-nantilah aku bagitau. Hehe. Berguna tak informasi aku kali ni?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Carian kata kunci paling popular:

  • JUMLAH PENDUDUK MELAYU DAN CINA DI MALAYSIA

Tags: , , , , , , ,

Category: Fakta dan Informasi

About the Author ()

"Bacalah dengan menyebut nama Tuhanmu yang menciptakan." (Surah Al-‘Alaq 96: 1)

Comments (2)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. Syed Azli says:

    Betol ka yang hang tulis tu, 2la aku ingatkan ramai sangatla cina kat malaysia ni..rupanya sikit ja, india lagi sikit la.Awat aku dok rasa camtu ha..
    Lagian hang dapat mana informasi ni.

  2. M.H.M says:

    @Syed Memang depa ni sket je. Tapi depa pandai, depa duduk kat bandar-bandar dan tempat tumpuan. Jadi nampak mereka ramai. Melayu pula ramai dok kampung-kampung tu jarang kita nampak. Sumber informasi ni dari Jabatan Perangkaan Negara.

    [WORDPRESS HASHCASH] The poster sent us ‘0 which is not a hashcash value.