Gaji Baru Polis 2010 – Berita Baik!

| February 3, 2010

Ini merupakan berita baik kepada pasukan polis Malaysia di mana gaji dan elaun semua anggota PDRM akan dinaikkan. Kini semua hasil penat lelah, kerja lebih masa dan pengorbanan kalian semua akan menjadi berbaloi. Diharap juga prestasi yang baik juga dikekalkan dan yang mana-mana yang buruk boleh la ditinggalkan. Chaiyok!

SEPANG: Kadar baru gaji dan elaun anggota Polis Diraja Malaysia (PDRM) akan diumumkan esok, kata Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein. Beliau berkata, kadar baru itu diyakini akan meningkatkan taraf kehidupan anggota polis sekaligus meningkatkan keupayaan pasukan berkenaan. Katanya, ia juga adalah sebahagian daripada cadangan yang dirumuskan Suruhanjaya Diraja Penambahbaikan Perjalanan Dan Pengurusan Polis Diraja Malaysia (PDRM).

“Kadar baru ini yang akan saya umumkan esok adalah sebagai memenuhi janji yang saya berikan sewaktu saya mula menerajui KDN,” katanya kepada pemberita selepas majlis pelancaran pasport Malaysia versi (Pertubuhan Penerbangan Awam Antarabangsa (ICAO) di Lapangan Terbang Antarabangsa KL (KLIA) di sini hari ini.

Laporan akhbar ini menyebut bahawa skim gaji dan elaun itu akan membolehkan pegawai polis berpangkat inspektor menerima gaji bulanan lebih RM3,000 manakala sarjan pula sehingga RM2,000 sebulan. Menerusi skim ini, inspektor baru berpeluang menikmati kenaikan terbesar dengan gaji permulaan sebanyak RM2,060 berbanding RM1,492 sebelum ini serta pertambahan beberapa elaun lain seperti perumahan dan sara hidup.

Bagi pemegang Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM), mereka dibenarkan menyertai PDRM dengan pangkat sarjan dan akan menikmati gaji permulaan RM1,500 berbanding RM800 sebelum ini. Semua kenaikan itu berkuatkuasa pada 1 Januari tahun lalu, sekaligus bermakna anggota dan pegawai terbabit bakal mendapat durian runtuh melalui bayaran tunggakan bermula tarikh itu.

Sumber: Berita Harian Online

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Carian kata kunci paling popular:

  • jadula gaji polis bantuan klia
  • elaun polis 2014
  • tangga gaji inspektor ya13
  • tangga gaji baru anggota polis 2014
  • skim gaji polis bantuan klia
  • senarai gaji polis diraja malaysia
  • polis berita
  • gaji polis pangkat sarjan
  • gaji pdrm
  • GAJI KONSTABEL

Tags: , , , , , ,

Category: Fakta dan Informasi

About the Author ()

"Bacalah dengan menyebut nama Tuhanmu yang menciptakan." (Surah Al-‘Alaq 96: 1)

Comments (9)

Trackback URL | Comments RSS Feed

Sites That Link to this Post

  1. polis diraja malaysia | April 4, 2010
  1. Tumpang gembira bila Polis naik gaji,maksudnya Kerajaan prihatin. Tapi bab STPM boleh masuk Polis dengan pangkat SARJAN tu kurang setuju sebab peluang anggota Polis yang lebih Senoir juga berpendidikan rendah untuk naik pangkat akan terbatas dan mungkin akan terus dengan pangkat yang sama sehingga mereka pencen.Saya fikir perkara ini perlu dipertimbangkan semula untuk kebaikan bersama.

  2. mata says:

    adil lah tu..klu STPM jd inspektor dpt gaji lbh rm3 ribu melampaulah, sedangkan sektor lain yg ada ijazah pun belum sampai rm3k..tapi tak adil lah bagi sektor lain…asyik polis je naik..hisyamuddin tu jd menteri KPM dulu pun tak ada sumbang gaji naik..lama2 rakyat malaysia tak payah blaja tinggi2, jd je polis, yg penting gaji besar wlupun STPM..tiap taun naik, sektor lain tak naik ke? kami semua dah naik angin ni, nanti klu ribut taufan melanda tak sempat plak minta maaf baru padan muka..

  3. tlg lh sy menjadi seorang angota polis..sebarng bantuan 0176429872

  4. hafiy hizazi says:

    saya mendapat tawaran konstabel polis pada 1 julai 2010…saya ada diploma dari politeknik…macam mana nak apply jadi sarjan…?ataupun terus menjadi sarjan setelah habis training…?

  5. Thanks for your insight on this topic. It’s been arduous to uncover information it seems.

  6. lol a couple of the reviews bloggers write are just silly and unrelated, sometimes i wonder whether they at all read the post before writing or whether they merely look at the subject of the post and write the very first thought that comes to their minds. But it is nice to find a fresh commentary every now and then in contrast to the exact same, traditional blog garbage which I oftentimes notice on the blogs. Cheers

    [WORDPRESS HASHCASH] The poster sent us ’0 which is not a hashcash value.

  7. Grandmster SUO 432441@432440/AW 7151764/RF 150609/WESTPOINT Col. Flint/ UNITED NATIONS A9944325, Sir PUTERA Khairul Anuar @Khairur Anuar Bin Prof. Madya. Dr. Dato' Hj. Elias Bin. Hj.Saniman Bin. Hj. Ahmad @billy farlone GODFATHER harvest@KJ-2010-C@AK-47 a says:

    GOOD JOB BUT I WOULD LIKE TO TAKE BACK MY RIGHTFUL THROWN AS THE INSPECTOR GENERAL OF POLICE AS SHOULD BE FROM THE AGE OF 25, AT YEAR 2006………….buduh punye bakhri omar, musa hassan, hamzah shafie@ISZRAEIL, ernest john. DGN VETO DIKURNIAKAN ALAUWIYYAH MAKRIKHFATULLAH LAILLAH HAQILLALLAH MUHAMMUDDURRASULLULLAH, TITAH HUKUM PANCUNG KEPADA MEREKA INI, DAN YANG BERSHUBAHAT DI ATAS PEKARA SHUBBAHAH……………..TERUTAMANYA ABANG ANGKAT ARWH IBUKU YG MENINGGAL PADA 1998 NOVEMBER 25hb Queen Hajjah Joriah Binte Sidang. Dewa, iaitu Dato’ Sulaiman Bin Yassin. Atas mandat di atasku oleh para saudara-saudaraku umat umariah r.a. tak terhingganya junjungan syang kaseh mesra ketandingan MAHAGURU PERTUBUHAN ISLAM INSANIAH ANTARABANGSA MALAYSIA, GERAKAN SILAT SENI LINCAH………………………………………..sehinggalah namaku tidak diseru binassalah kamu wahai pengkhianat islam, putus silatulrahim di antara kita wahai murtad!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! innalillawainnalillahirajiunnnnnnnnnnnn……………sadaqqallah hulazzimmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm

  8. X 67941 Jamaludin says:

    sokong juga…….tapi depa ni bila dah di naikkan gaji mula lah dari kancil or proton mula ler fikir nak beli perdana v6….mula ler nak kawin dua…..jadi wal asal balik asil le……sebab dah terbeban ngan hutang dan tanggung jawab nafkah ………ini le yang saya nampak….jgn marah!!!!!!!