Bagaimana Semut Membuat Sarangnya

| November 8, 2009
 

Subhanallah! Bagaimana Semut Membuat Sarangnya | Semut merupakan serangga yang sangat rajin di mana kerajinanya banyak diungkap dan dimanfaati oleh manusia di seluruh dunia dalam peribahasa dan kata-kata bernas. Malahan dalam al-Quran sendiri pun sudah ada satu surah yang dedikasikan dan dinamakan semut (an-Naml). Berbadan kecil dengan hanya 2 perut dan 3 mata, mereka dapat mengangkat beban 2 kali ganda daripada beratnya. Mari kita lihat kenapa semut ini amat diagungkan oleh kebanyakkan orang. Experimen ini telah dijalankan oleh unit penyelidikan di NASA di Florida, USA. Siapa yang tak tahu siapa tu NASA sila angkat tangan. Semua sedia maklum kan NASA ni siapa, ala yang membuat penyelidikan sains untuk roket-roket tu kan. Dalam experimen yang dijalankan itu, kali ini NASA mahu melihat bagaimana semut membuat sarangnya.

Semut-semut ini diletakkan di dalam sebuah bekas khas yang tertutup yang dilihat seperti akuarium dengan hanya disinari oleh cahaya ultra violet (cahaya ungu yang mewakili cahaya matahari) dan medium dalam bekas itu adalah tanah lutsinar (mempunyai sifat-sifat galian dan nutrisi seperti tanah tetapi lutsinar). Aku pun tak berapa tahu apa jenis tanah lutsinar tu, mungkin macam gel minyak rambut kita tu kot hehe.

Setelah beberapa minit berlalu, semut-semut itu mula bekerja, membuat lubang-lubang jalan iaitu koloni-kolini kecil untuk membantu semut-semut lain bergerak di dalam “tanah”. Semut-semut ini mahu melarikan diri dari terikan panas mentari, kalau tak salah aku lah. Takkan depa semua nak duduk bawah panas mentari kan. Lari lari…

Hasilnya, terbentuklah pelbagai jenis lorong-lorong kecil yang menghubungkan jalan-jalan dalam tanah yang merupakan suatu seni yang amat unik. Jika kita lihat dari jauh, Subhanallah, indah dan kreatif sekali makhluk ciptaan Allah ini. Mari kita mencontohi kerajinan dan kekreatifan semut ini dan mengaplikasikan dalam kehidupan seharian kita. Bukan itu sahaja, mereka juga dilihat bekerjasama untuk mencapai matlamat mereka untuk membuat sarang yang selesa untuk mereka. Sekian sahaja eksperimen hari ini. Kepada saintis-saintis muda, boleh la buat eksperiment ini di rumah dan lihat sendiri hasilnya.

Sumber: ThisBlogRules

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , ,

Category: Karya Kreatif, Pendidikan, Sains dan Teknologi

About the Author ()

"Bacalah dengan menyebut nama Tuhanmu yang menciptakan." (Surah Al-‘Alaq 96: 1)

Comments (6)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. akmal says:

    alhamdulilah,.,.,..,.ingat KekuasaanNYA

  2. 今日/今 バイアグラ 個人輸入 バイアグラ 個人輸入

    [WORDPRESS HASHCASH] The poster sent us ’0 which is not a hashcash value.

  3. So Great! I need some infos in this post for my rapport de stage. Can i have your contact please? I need your permission to quote it :D. Anyway, That’s great job. Keep going.